Klocek - Komponent.
Podstawowym elementem konstrukcyjnym schematu blokowego jest klocek (komponent).
Wszystkie dostępne klocki pogrupowane są w palety, których jest cztery. Każdy z klocków ma określone własności,
zależnie od funkcji jaką pełni klocek.
By wyświetlić własności klocka po wstawieniu go na planszę, zaznaczamy go przez kliknięcie.
Operacje:
- wstawianie klocka na planszę - klikamy na wybrany klocek w palecie (kursor zmienia kształt), a następnie klikamy w wybrane miejsce planszy. By zrezygnować z wyboru klikamy na przycisk z krzyżykiem.
- usuwanie klocka - klikamy na nim prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję z Menu podręcznego lub korzystamy z klawisza Delete po zaznaczeniu klocka.
- zmiana położenia już wstawionego klocka - zazanaczamy go z wciśniętym klawiszem Shift (kursor zmenia kształt), a następnie klikamy w wybrane miejsce planszy (następuje przemieszczenie klocka).
Po dokonaniu wyboru klocka możemy wstawić na planszę kilka jednakowych klocków klikając w planszę z wciśniętym klawiszem Shift.
Przesuwając wskaźnik myszy nad klockiem, na pasku statusu widzimy jego własności.
Własności:
- kolorem ciemno-szarym zaznaczono własności, których zmienić nie można.
- kolorem jasno-szarym zaznaczono własności, których można edytować a czasem koniecznie trzeba.
- trójkącik oznacza listę wyboru - rozwijamy i klikamy na jedną z propozycji. W przykładzie powyżej, po rozwinięciu listy widzimy wszystkie zmienne zadeklarowane w projekcie.
Po kliknięciu na wiersz, który chcemy edytować pojawia się kontrolka, w którą można wpisać tekst. Po zakończeniu edycji, a przed przejściem do innego okna programu kliknij na ostatni wiersz Tu możesz odkliknąć - zobaczysz ładnie wpisany tekst, a zmiany zostaną zapamiętane.
Cieszyna 2013, W. Salamon