Paleta Operacje.



OBLICZ      PORÓWNAJ ZMIENNE      PORÓWNAJ ZMIENNĄ I WYRAŻENIE
ZAPISZ DO TABLICY    CZYTAJ Z TABLICY


Klocki te odpowiadają za dokonanie operacji przypisania, sprawdzania warunków oraz zapisu i odczytu wartości z tablicy jednowymiarowej liczb całkowitych.


OBLICZ

Klocek przypisania. Zmiennej przypisuje wartość innej zmiennej lub obliczoną wartość wyrażenia.

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Nazwa klocka - unikalna nazwa własna klocka.
Nazwa zmiennej - nazwa zmiennej, której przypisujemy wartość wyrażenia.
Wyrażenie - wyrażenie zawierające zmienne, funkcje, znaki działań.
Dwukrotne kliknięcie w okienko Wyrażenie przenosi nas do okna budowania wyrażenia.

O pisaniu wyrażeń przeczytasz w tutaj.
O najczęściej popełnianych błędach przeczytasz zaś tutaj.


PORÓWNAJ ZMIENNE

Porównanie wartości dwóch zmiennych. W zależności od tego, czy warunek jest spełniony czy też nie, wykonywana jest odpowiednia gałąź programu.

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Zmienna po lewej - nazwa zmiennej po lewej stronie warunku.
Zmienna po prawej - nazwa zmiennej po prawej stronie warunku.
Warunek - warunek porównania (=,>,<,>=,<=,<>).


PORÓWNAJ ZMIENNĄ I WYRAŻENIE


Porównanie wartości zmiennej i wyrażenia. W zależności od tego, czy warunek jest spełniony czy też nie, wykonywana jest odpowiednia gałąź programu.

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Nazwa klocka - unikalna nazwa własna klocka
Zmienna po lewej - nazwa zmiennej po lewej stronie warunku.
Wyrażenie - wyrażenie po prawej stronie warunku.
Warunek - warunek porównania (=,>,<,>=,<=,<>).


ZAPISZ DO TABLICY       CZYTAJ Z TABLICY

      

Użytkownik ma do dyspozycji jednowymiarową tablicę liczb całkowitych. Ilość elementów w tablicy musi użytkownik przechowywać w oddzielnej zmiennej, zaś zapis i odczyt z tablicy dokonywany jest przy pomocy powyższych klocków.

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Nazwa klocka - unikalna nazwa własna klocka
Tablica - nazwa zmiennej typu tablicowego do której dokonujemy zapisu.
Indeks - nazwa zmiennej typu całkowitego wskazująca miejsce wstawienia lub nr komórki odczytywanej.
Wstawiana - nazwa zmiennej typu całkowitego której wartość jest wstawiana do tablicy lub która przyjmuje wartość odczytywaną z tablicy.

Uwaga: Jeśli indeks jest większy, niż ilość elementów w tablicy, to zapis następuje do pierwszej wolnej komórki (dodanie na końcu), zaś przy odczycie zwracana jest wartość -1.


Do góry      Do głównej


Cieszyna 2013, W. Salamon.