Paleta Startowe.



START      END      SKOK      POWRÓT    ZMIENNA


Klocki startowe, to klocki które na planszy zasadniczo muszą wystąpić. Jako takie, znalazły się na pierwszej z zakładek.
Każdy z klocków posiada określone własności. Niektóre z nich (np. nazwa planszy) są przeznaczone jedynie do odczytu.


START       END

      

Klockie te rozpoczynają i kończą program lub procedurę. Mimo, że konieczne, mają niewiele własności.

Jeżeli klocki znajdują się na pierwszej z plansz /plansza typu Program/, wówczas posiadają dwie własności, obydwie tylko do odczytu.

Jeżeli klocki znajdują się na planszy typu Procedura, wówczas posiadają dodatkową własność wskazującą na klocek wywołujący procedurę (Start) i klocek powrotu z procedury (End).

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Nazwa klocka - unikalna nazwa własna klocka.
Wywołujący/Powrót z procedury - ustawiamy tę własność przez rozwinięcie listy i wybranie nazwy klocka Rozpoczęcia procedury lub odpowiednio Powrotu z procedury. Klocki wywołania i powrotu z procedury znajdują się na zakładce Czytaj-Pisz.


SKOK       POWRÓT

      

Klocki te pozwalają dokonać skoku w inne miejsce planszy lub na inną planszę typu Pole. Jednocześnie są końcem (początkiem) gałęzi tworzonego algorytmu.
Każdy z tych klocków musi mieć w projekcie drugi do pary /skok - powrót/.

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Nazwa klocka - unikalna nazwa własna klock.a
Dowiązanie - nazwa klocka będącego parą dla danego - dla klocka Skok jest klocek Powrót i na odwrót.
Zakres - klocek może być widoczny tylko w obrębie danej planszy /Lokalna/ lub w całym projekcie /Globalna/.


ZMIENNA


Klocek zmiennej odpowiada jednej zmiennej wykorzystywanej w programie. Ponieważ bez zmiennych żaden program obyć się nie może, stąd na planszy będzie zawsze ten klocek.
Jest to jedyny klocek, który może stać samotnie /bez sąsiadów/ na planszy.

Ustawienie własności klocka:
Plansza - nazwa planszy będącej właścicielem klocka.
Nazwa klocka - unikalna nazwa własna klocka i jednocześnie zmiennej. Nazwa zmiennej nie może zawierać polskich liter oraz spacji.
Typ - typ zmiennej. Więcej o typach zmiennej czytaj w Zmienne.
Zakres - zmienna może być widoczny tylko w obrębie danej planszy /Lokalna/ lub w całym projekcie /Globalna/.
Wartość startowa - wartość startowa zmiennej. W większości przypadków może być ustawiona na etapie projektowania planszy, choć można pozostawić wartości domyślne.


Do góry      Do głównej


Cieszyna 2013, W. Salamon.