Algorytm - Poprawność planszy.



START END      WŁASNOŚCI      ZGODNOŚĆ      WYRAŻENIE    SPÓJNOŚĆ


Start End

Oto wygląd okna kontroli planszy - kolory:
    niebieski - poprawny
    czerwony - błędny
    żółty - nie sprawdzany
Jeśli na jakimś etapie kontroli wystąpi błąd, to sprawdzanie jest przerywane.


Plansze typu Program oraz Procedura muszą zawierać klocki Start i End.
Plansza typu Pole musi zawierać klocki Skoku.

W pierwszym etapie kontroli sprawdzana jest obecność tychże klocków na planszy.


Własności klocków

Każdy klocek postawiony na planszy musi mieć wypełnione wszystkie własności. Jeśli tego nie dokonano sygnalizowany jest błąd a wadliwy klocek zaznaczony na czerwono.
Zadaniem użytkownika jest kliknąć w zaznaczony klocek i uzupełnić jego własności.


Zgodność zmiennych

Kontrolowana jest zgodność zmiennych na etapie przypisania wartości.
Zmienna po lewej stronie musi być zgodna co do typu z typem wartości wyrażenia. Jeśli typy nie są zgodne, sygnalizowany jest błąd a wadliwy klocek zaznaczony na czerwono.

Przykład: Zmienna po lewej jest typu całkowitego, zaś wartość wyrażenia jest typu rzeczywistego, czy jest tekstem.

O zmiennych przeczytasz tutaj, zaś tutaj zapoznasz się z najczęściej popełnianymi błędami.


Kontrola wyrażeń

Na tym etapie dokonywana jest kontrola poprawności wyrażeń w klockach Oblicz oraz w klockach Porównaj.
Jeśli budowę wyrażenia uznano za wadliwą, sygnalizowany jest błąd.


Spójność planszy

Klocki na planszy stanowić muszą zamknięte łańcuchy, których początkiem jest klocek Start a końcem klocek End. Jedynym odstępstwem od tej reguły są klocki zmiennych, które nie łączą się z innymi.
Jeśli klocki nie stanowią zamkniętego ciągu, sygnalizowany jest błąd braku spójności a klocki bez sąsiadów zaznaczone zostają na czerwono.


Do góry      Do głównej


Cieszyna 2013, W. Salamon