Algorytm - Poprawność planszy.
START END WŁASNOŚCI ZGODNOŚĆ WYRAŻENIE SPÓJNOŚĆ
Start End
Oto wygląd okna kontroli planszy - kolory:
niebieski - poprawny
czerwony - błędny
żółty - nie sprawdzany
Jeśli na jakimś etapie kontroli wystąpi błąd, to sprawdzanie jest przerywane.
Plansze typu Program oraz Procedura muszą zawierać klocki Start i End.
Plansza typu Pole musi zawierać klocki Skoku.
W pierwszym etapie kontroli sprawdzana jest obecność tychże klocków na planszy.
Własności klocków
Każdy klocek postawiony na planszy musi mieć wypełnione wszystkie
własności. Jeśli tego nie dokonano sygnalizowany jest błąd a wadliwy klocek
zaznaczony na czerwono.
Zadaniem użytkownika jest kliknąć w zaznaczony klocek i uzupełnić jego własności.
Zgodność zmiennych
Kontrolowana jest zgodność zmiennych na etapie przypisania wartości.
Zmienna po lewej stronie musi być zgodna co do typu z typem wartości wyrażenia. Jeśli typy nie są zgodne, sygnalizowany jest błąd a
wadliwy klocek zaznaczony na czerwono.
Przykład: Zmienna po lewej jest typu całkowitego, zaś wartość wyrażenia jest typu rzeczywistego, czy jest tekstem.
O zmiennych przeczytasz tutaj, zaś
tutaj zapoznasz się z najczęściej popełnianymi błędami.
Kontrola wyrażeń
Na tym etapie dokonywana jest kontrola poprawności wyrażeń w klockach Oblicz oraz w klockach Porównaj.
Jeśli budowę wyrażenia uznano za wadliwą, sygnalizowany jest błąd.
Spójność planszy
Klocki na planszy stanowić muszą zamknięte łańcuchy, których początkiem jest klocek Start a końcem klocek End.
Jedynym odstępstwem od tej reguły są klocki zmiennych, które nie łączą się z innymi.
Jeśli klocki nie stanowią zamkniętego ciągu, sygnalizowany jest błąd braku spójności a klocki bez sąsiadów zaznaczone zostają na czerwono.
Cieszyna 2013, W. Salamon